Vietnam deel 3 & Bangkok - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Ewijk - WaarBenJij.nu Vietnam deel 3 & Bangkok - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Ewijk - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 3 & Bangkok

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Familie

29 November 2014 | Vietnam, Hanoi

Na het vertrek van Robin en Rens in de avond hebben wij onze koffers ook klaar gemaakt voor vertrek, echter vertrokken wij pas de volgende ochtend richting Hue. De volgende ochtend zijn we op tijd de bus in gegaan omdat er nog een tussenstop gepland stond. We stopte buiten Hoi An bij een grote berg die tijdens de oorlog werd gebruikt als "save house" door de Vietnamezen. De Amerikanen hadden zeer dichtbij een verzamelplaats en hebben de gehele oorlog niet geweten van het "save house" terwijl het er bijna naast was. Je kon kiezen om de berg te beklimmen naar boven of om ondergronds te gaan. Wij besloten de lift naar boven te nemen om zo over de stad uit te kunnen kijken. Een mooi uitzicht volgende op de top en natuurlijk hebben we enkele mooie foto's gemaakt. Boven kon je ook een gedeelte van de binnenkant zien van het "save hous". De tweede stop bestond uit een museum met allerlei overblijfselen van een soort tempel van een van de voormalige koningen. Helaas konden we hier weinig van volgen aangezien onze locale gids zeer slecht Engels sprak dat het niet om aan te horen was. Na deze stop zijn we doorgereden naar Hue. Aangekomen in Hue hebben we onze koffers op de kamer geplaatst en zijn we de stad gaan verkennen. Het was opnieuw een wat grotere stad en we besloten voor de volgende dag een citytrip te boeken. s'Avonds hebben we nog lekker wat gegeten en rondgelopen door de straatjes. De volgende ochtend weer vroeg uit de veren voor een city trip. Ben was nog even boos op het hotel (wat ook het allerslechtste was van de gehele trip) omdat de dame achter de balie vermeldden dat bij de trip alles inclusief was en puntje bij paaltje bleek dat er nog een keer los betaald moest worden voor de entree van alle bezienswaardigheden. Maar na even mokken toch de portemonnee getrokken, betaald en ingezet op een leuke, interessante dag. We begonnen de trip met het bezoeken van enkele graf tombes, hier staat Hue ook om bekend. De eerdere koningen kozen altijd voor een magische plek en tussen de bergen en dicht bij het water werd gezien als een zeer geschikte plek. We hebben mooie gebouwen gezien met biografieën van de koningen in het Chinees gebeiteld in steen. Het waren net paleizen waar de koningen begraven waren zo groot en bijzonder en vol van symboliek. Bij verschillende graftombes was het niet bekend waar de koning precies begraven lag, dit omdat er altijd een grote schat wordt verborgen bij het lichaam. De ontwerpers, bouwers en architecten werden na de bouw vermoord zodat niemand wist waar de koningen precies lagen. Ook werd er een heuvel getoond waar een koning begraven is, die helemaal door muren afgezet is en waar naar horen zeggen cobra slangen op los gelaten zijn om de schat te beschermen een andere koning heeft zichzelf zo laten begraven dat als ze bij zijn lichaam komen de volledige tombe instort. Na de verschillende tombes te hebben gezien werden kregen we een uitgebreide lunch met locale lekkernijen zoals gebakken tofu. Na de lunch kreeg je de mogelijkheid om te kiezen voor twee programma's namelijk een lange boottocht over de perfume rivier of een bezoek aan de verborgen stad en een korte boottocht. Wij kozen voor de verborgen stad en de korte boottocht. Dus als eerste vertrokken we naar de verborgen stad, dit is het paleis van de koning die bestaat uit drie gedeeltes, elk gedeelte wordt afgesloten met een stenen muur. Van bovenaf zie je dus drie cirkels in elkaar. We merkte in het verhaal van de gids dat er in Vietnam veel gedaan wordt aan symbolische zaken. Zo komt het getal 9 veel voor wat wordt gezien als een koninklijk geluksnummer. Ze werken met kleuren als rood en geel waarbij geel staat voor de huid van de Vietnamezen en de kleur van rijst en rood staat voor het volk dat geleden heeft in de oorlog. We hebben het volledige paleis doorgelopen en uitleg gekregen over alles wat we tegen kwamen, zeer interessant. Na de rondleiding werden we naar een soort draken boot gebracht (met twee grote draken koppen aan de voorkant) die ons terugbracht over de perfume rivier maar ons hotel. De rivier staat bekend als de parfum rivier omdat het gaat om water vanuit de bergen waar veel bloemen in zijn gevallen waardoor het water lekker rook. Helaas hebben we deze dag veel regen gehad maar dat mocht de pret niet drukken. Teruggekomen bij het hotel hebben we ons gedoucht, wat gegeten en twee maaltijden geregeld voor in de nachttrein. Om half 9 s avonds werden we namelijk opgehaald door een bus die ons op treinstation van Hue afzetten voor opnieuw een treinrit van ditmaal 14 uur. De trein bleek iets schoner en luxer dan de vorige en beschikt over een goed werkende airco die ons bijna deed bevriezen. Ditmaal lagen de bedden iets beter en lagen we niet boven de wielen waardoor het gebonk minder was. We vielen al snel allemaal in slap nadat een van onze buren al voor dat de trein begon te rijden zijn maaginhoud op de grond deponeerde. Toen werd Tessa tussentijds wakker en zag dat de deur van onze coupon open stond en er een Vietnamees doodleuk voor de deur naar binnen liep te gapen (echt heel apart maar we hebben al vaker meegemaakt dat de Vietnamezen het hel normaal vinden om de deur open te doen en naar binnen lopen te gapen). De volgende ochtend bleven we lekker lang op bed liggen om de tijd te doden en al snel kregen we een teken dat we bijna aangekomen waren bij onze eindbestemming namelijk Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. We hadden hier nog een korte middag/avond om rond te kijken want de volgende dag vertrokkene we naar Halong bay (in onze beleving het hoogtepunt van Vietnam) waar we naar toe gingen per cruiseschip en ook sliepen op deze boot. In Hanoi zochten we een leuk eettentje op in de avond en liepen we door de stad. Ze hebben hier voor elk product een eigen straat. Zo heb je de shoestreet waar wij, Tessa en Merel onze laatste plek in de koffer opvulde met enkele schoenen van Nike en Adidas. Maar je hebt ook een straat voor kleding, eten, speelgoed, ritsen, huishoudelijke artikelen echt alles. Na onze shopsessie vertrokken we naar het hotel waar we onze rugzakken vulden met spullen voor de overnachting op de boot, hiervoor mochten we enkel een kleine rugzak meenemen.
De volgende ochtend vertrokken we naar Halong bay per bus, dit was ongeveer zo n 4 uur rijden. Onderweg zag merel ineens een soort gebraden beesten zoals een gebraden kip maar dit bleken gebraden honden te zijn, wel 10 op elkaar. Een akelig gezicht maar wel de realiteit hier. Aangekomen aan de bay werden we per kleine boot in twee groepen overgebracht naar de cruise boot die net buiten de haven lag. We verwachtten niet veel van de boot maar waren wel nieuwsgierig. Echter aangekomen bij de boot kregen we al snel de sleutel van onze kamers. Toen we de deur open deden, viel onze mond open van verbazing, het was prachtig. Twee kamers aan elkaar met een deur ertussen die open kon omdat we familie waren en een prachtige badkamer. Dit overtrof al onze verwachtingen. Al snel werden we verwacht voor de lunch in het restaurant, het gehele cruise schip bleek voor alleen onze groep te zijn, we kregen geen andere passagiers. We werden overladen met lekker eten, voornamelijk vis wat helaas bij Trudy en Tessa niet in de smaak viel. En er bleven maar borden komen.. Gelukkig zaten er ook elke gerechten bij die Tessa en Trudy wel lustte. Tijdens de lunch voer de boot uit, het was een prachtig gezicht en de ansichtkaarten die we eerder zagen kwamen echt tot leven. Na de lunch kregen we de kans ons terug te trekken in onze kamers en om drie uur werden we verwacht voor een activiteit namelijk "kanoën". We kregen per twee een kanoën en kanoden toen richting een strand genaamd monkey eiland. We konden zwemmen, naar de top klimmen en even ontspannen. Waar de naam monkey eiland vandaan kwam werd ons al snel duidelijk toen het drukker werd op het eiland . Met veel geschreeuw kwamen ze uit de bosjes naar benden. Een hele groep apen, ze trokken de kokosnoten gewoon bij de toeristen van tafel en waren driftig op zoek naar voedsel. Er liep een man met stenen te gooien die de apen precies kende en je zag dat ze bang voor hem waren. Deze man jaagde ze een hoek in waar ze dan ook bleven zitten. Na het zwemmen werden we met een kleinere boot naar de cruiseschip terug gebracht waar we ons klaar konden maken voor het diner. Weer kregen we een grote tafel vol met lekkere hapjes waaronder weer veel vis. Na het avondeten hebben enkele van de groep nog gezellig hints gespeeld op het bovendek. De volgende ochtend werden we om 7 uur verwacht voor het ontbijt , daarna gingen we met een kleine boot naar de Caves, een door zee en regenwater uitgeslepen holte in een van de bergen. Hier hebben we samen met de gids een rondleiding gehad door ondergrondse druipsteengrotten. Mooi om te zien hoe zoiets zicht ontwikkeld binnen zo'n grote berg in het water. Na de rondleiding op naar het schip en na een kookcursus en lunch terug naar de haven. Vanuit de haven werden we opnieuw naar Hanoi gebracht waar we onze laatste dag vrij konden besteden. Toen vanaf de middag onze koffers inpakken voor de volgende dag. We werden namelijk om 6.00 uur verwacht met ingepakte koffers om naar het vliegveld in Hanoi te vertrekken.. Onze laatste dag brengen we namelijk door in Bangkok. Ons avontuur in Vietnam liep dus helaas op zijn einde.. Nu zit ik dit te schrijven in ons hotel in Bangkok. We hebben net onze laatste baht ( Thais geld) opgemaakt en gaan ons voorbereiden op de langere reis terug. Onze rondreis door Thailand, Cambodja en Vietnam zit er helaas op. We hebben ontzettend genoten, veel gezien, geleerd en mogen proeven van het travellers bestaan. En ..... dit zal niet ons laatste avontuur worden.. Op naar een nieuwe reis maar nu eerst veilig terug naar Nederland om ons spaarpotje weer aan te vullen.......
Groetjes Merel.