Cambodja deel 2 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Familie Ewijk - WaarBenJij.nu Cambodja deel 2 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Familie Ewijk - WaarBenJij.nu

Cambodja deel 2

Door: Benny

Blijf op de hoogte en volg Familie

16 November 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vandaag op weg richting Phnom-Penn. We hadden een luxe bus met airco en heerlijke leren zitstoelen, alles heel ruim. Eerst de stad uit ( weinig files) daarna een lange rit door de rijstvelden. De woningen werden steeds houteriger en armoediger. Ying, onze gids probeerde wat te vertellen over het platte land en de geschiedenis over Cambodja. De meesten luisterden aandachtig met hun ogen dicht....... Onderweg gestopt bij een soort restaurant langs de weg. De verharde weg was inmiddels veranderd in een gatenkaas en soms waren er hele stukken dat er alleen grond en stof lag. Buiten zat alles onder de stof, ook het restaurant. Bij het uitstappen uit de bus werden we meteen belaagd door allemaal kleine kinderen die bedelend van alles wilde verkopen. Sommigen hadden ook grote spinnen bij zich ( vogelspinnen) die mocht je dan op je arm zetten. Bijten konden de spinnen niet want hun kaken waren verwijderd. Daarna natuurlijk wel een dollar vragen....Met allerlei smeekbedes probeerde ze wat aan de man te brengen. Was moeilijk om ze te negeren.
Na het uitpakken in ons nieuwe hotel in Phnom-Penn snel opgefrist en lekker uit eten geweest. Langs de boulevard een leuk eettentje gevonden. Heerlijk gegeten en daarna nog even op de markt geweest. Bij het eettentje leuke tandenstokerspotje van hout gezien. Die wilde we wel voor thuis hebben, en ja, gevonden op de avondmarkt. Gezellige live muziek (je moet er wel van houden) en een heel groot kleed waar iedereen gezellig etenswaren kon nuttigen (was net een picknick). We hadden afgesproken dat we nog bij de massage zouden langs gaan. Een heerlijke voetmassage was wel welkom. Hadden een nette Spa Massage binnen met airco gevonden vlak bij ons hotel. We zaten net allen klaar om te beginnen..... Pats, de stroom viel uit en het was echt pikkedonker. Dachten eerst dat Tessa de föhn weer aan het uitproberen was maar da was t nie. Met 1 kaarsje en 4 zaklampjes op de mobiele telefoon van onszelf toch een beetje licht gecreëerd. De dames kregen een voetmassage en ik wilde omdat er geen plek meer was een echte Khmer oliemassage. Nou, het werd een zweetmassage want ook de airco was uitgevallen. Bloody hot..... Gelukkig ging na een kwartier het licht weer aan met daarna een hevig gejuich buiten. Na een laatste drankje op onze kamer lekker naar bed.
De volgende morgen weer vroeg op, vandaag een beladen dag. Weer naar buiten en op zoek naar een tuktuk. De eerste die zich aanbood was niet de Engelse taal machtig, de tweede zat samen met zijn kleine zoontje in de tuktuk. Hij wilde ons wel naar de 2 gekozen bezienswaardigheden brengen. Zijn zoontje ging mee maar zat tussen zijn benen tussen de bestuurder en het stuur ( een heel gewone manier om je kids mee te nemen hier). We hadden afgesproken naar de gevangenis van het Pol-pot regime te gaan. Daar zijn tijdens het Pol-pot regime Rode Khmer veel slachtoffers gemaakt. Dit was een voormalige school, toen werd je omdat je geleerd had zo maar vermoord. Nu is het een museum. Zeer indrukwekkend. Zelfs gesproken met een overlevende van de martelingen daar. De man vertelde en liet zien wat ze met hem gedaan hadden. Hij was een van de weinigen die het overleefd heeft. We hebben een boek van hem gekocht en mochten met hem op de foto. De indrukken die we daar opdeden zijn eigenlijk te groot voor dit verslag........ Toen we weer buiten kwamen, lag het zoontje van de tuktuk-bestuurder te slapen. Hij ging gewoon weer op schoot bij de bestuurder en karren maar. 10 km op een opengebroken weg met alleen stof, stenen, kuilen en heel veel verkeer. We werden door elkaar geschud, met stof bedekt en bijna nat gespoten. Zelfs de steadyshot op de videocamera had er moeite mee. En dat jochie maar gewoon door slapen.......
Eenmaal buiten de stad kwamen we aan bij de Killing Fields. Zeer mooi opgezet, na het kopen van een kaartje kreeg je een koptelefoon met een kastje (soort Mp3 speler met een menu.) Je kon dan een begeleidende gids horen in je eigen taal. Al lopende over een route werd verteld wat er hier gebeurd was. Je zag iedereen lopen en stil staan, zitten op een bankje of kijkend naar de verschrikkingen en vooral aandachtig luisterend naar het apparaat. Het was tijdens de tocht doodstil. Er was alleen gepaste stilte voor wat er hier allemaal was gebeurd. En dat nog geen 20 jaar geleden. Terwijl ik naar de lagere school ging werden hier mensen vermoord omdat ze geleerd hadden. Onwerkelijk en vooral verschrikkelijk wat daar toen gebeurd is. Ik zag sommige mensen met tranen in de ogen weg lopen. Een zeer indrukwekkende ochtend......
Na het eten tussen de middag naar het koninklijk paleis geweest. Helaas, de koning was thuis en alles was afgesloten. De dames wilde daarom graag naar de central market verder in de stad. Ik ben toch doorgelopen naar de tempels. De moeite waard, het was niet druk en kon zo door lopen. Toch weer pracht en praal terwijl het gewone volk in armoede leeft. Contrast is groot in dit land. Na het avondeten onszelf laten verwennen bij de masseur. Dames en heren gescheiden lieten we ons een echte Khmer oliemassage bevallen. Wat heerlijk en voor bijna niets. Jammer dat we morgen weer verder moeten.
Zondag vroeg op, we vertrekken naar Ho Chi Min city (voormalig Saigon) na vertrek uit Phnom Penn weer uren door de rijstvelden gereden. Hoe meer we bij de Vietnamese grens komen, hoe schoner en beter de wegen worden. Ook de bewoners zie je veranderen, van echt mager naar wat gezetter. Het landschap veranderd mee, kleine winkeltjes worden grotere shops, afgetrapte motoren met van alles er op en er aan ( soms zitten ze echt met het hele gezin op een motor) worden ineens vrachtwagens en de tuktuk is plots verdwenen. Iedereen transporteert zich op een eigen motor of auto. Geen kapotte wegen met veel stof en normale stoepen en oversteekplaatsen. De verkeersdrukte is niet veranderd. Iedereen rijd waar hij maar wilt en oversteken is een risicovolle bezigheid geworden. Niet twijfelen maar gewoon doorlopen anders word je echt voor de sokken gereden. Rechts voorrang, hier nog nooit van gehoord, je moet echt rondom ogen hebben. Dat we onderweg niet meer ongelukken hebben gezien is een wonder. Wel een keer volop in de remmen gemoeten ivm plots overstekend vee. (Loopt hier gewoon allemaal los langs de weg.) Bij toeterend verkeer word je geacht zo snel mogelijk aan de kant te gaan. Soms tot rakelings langs tot gevolg........ Wat rijden wij dan in Nederland netjes en correct...... Nieuwe hotel is een verademing, welkom in de moderne wereld. Een lift in het hotel, een ligbad, WiFi, heerlijk. ( voor even) morgen weer vroeg op want we gaan naar de delta in een boot. Daarna slapen bij de plaatselijke bevolking ( we mogen alleen een kleine rugzak mee nemen en gaan slapen onder een klamboe) ben erg benieuwd.
Tot snel!
Groetjes Ben

• 16 November 2014 - 19:12

Catinka:

Hallo Allevier,

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven.
    Prachtig....geniet ervan.
    Gr Catinka

• 17 November 2014 - 05:00

Johnny:

Hey Bennie, lekkere kleine tunnel rat van me..... have fun and enjoy in Vietnam, 4 jaar geleden ivm mijn werk daar een tijdje gezeten, net boven de 17e breedte graad, ( Noord en Zuid vietnam ) we hebben veel overblijfselen gezien van de Vietnam oorlog, des ondanks zijn de mensen onwijs gastvrij, lief en zorgzaam, dit zullen jullie weldra merken. Take care mate. regards.